Już od kilku lat funkcjonuje w Polsce Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Celem tego rejestru jest ujawnienie osób, które faktycznie (jako beneficjenci ostateczni) czerpią zyski/ korzyści z prowadzonej przez dany podmiot działalności.
Kogo należy wpisać w Rejestrze?
W rejestrze przede wszystkim należy ujawnić osoby, które posiadające kontrolę i wpływ, na funkcjonowanie naszego podmiotu. Beneficjent rzeczywisty charakteryzuje się posiadaniem decydującego wpływu na czynności lub działania, które są podejmowane przez podmiot.
Zatem, w każdym wypadku należy indywidualnie określać, czy dana osoba posiada ów decydujący wpływ. Jednak ustawodawca dookreślił co może się kryć za pojęciem tego decydującego wpływu i tak, zgłoszeniu podlegają m.in.:
- wspólnicy lub akcjonariusze spółek, którzy posiadają co najmniej 25% głosów w ogólnej liczbie głosów,
- osoby, które dysponują więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym – w tym również zastawnicy lub użytkownicy udziałów,
- osoby sprawujące kontrolę nad spółką lub spółkami, którym łącznie przysługuje prawo własności co najmniej 25% ogólnej liczby głosów.
Jeśli nie sposób zidentyfikować beneficjenta rzeczywistego – należy jako beneficjenta wskazać osobę zajmującą wyższe stanowisko kierownicze w spółce (np.: członka zarządu).
Czy CRBR jest tylko dla spółek?
Nie – wpisowi do rejestru podlegają nie tylko spółki osobowe czy kapitałowe, ale również fundacje, stowarzyszenia rejestrowe czy trusty.
Kiedy zgłosić?
Zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia zaistnienia podstawy do dokonania wpisu. Oznacza to, że wpis w rejestrze powinien nastąpić w ciągu 14 dni od dnia zarejestrowania naszego podmiotu lub 14 dni od dnia zmiany danych (np.: zbycia udziałów).
Gdzie zgłaszamy zmiany?
Zmiany w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych dokonuje się poprzez specjalnie do tego utworzony portal.
Kto dokonuje zmiany?
Zmianę w rejestrze powinien zgłosić organ reprezentacji naszego podmiotu (wspólnik reprezentujący spółkę, czy członkowie zarządu). Zgłoszenie powinno zostać dokonane zgodnie z zasadami reprezentacji naszego podmiotu.
Ważne! Zgłoszenia danych do rejestru nie może dokonać pełnomocnik – system nie przewiduje takiej opcji.
__________
Potrzebujesz wsparcia w sprawach związanych z Centralnym Rejestrem Beneficjentów Rzeczywistych?
Zapraszam do kontaktu z Kancelarią Radcy Prawnego we Wrocławiu, która świadczy na rzecz swoich Klientów usługi prawne i podatkowe.
Telefon/WhatsApp: 880 499 811
Email: michal@zasada-m.pl
Podstawa prawna:
- Art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- Art. 55 i n. ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.