Radca Prawny Wrocław – Michał Zasada

Czy muszę złożyć PIT-38, gdy nie kupiłem krypto? - radca prawny i doradca podatkowy Wrocław

Czy muszę złożyć deklarację PIT, gdy nie kupiłem krypto?

W poprzednich wpisach opisywałem obowiązki związane ze sprzedażą kryptowalut (np.: kiedy rozliczyć PIT z kryptowalut) oraz obowiązki związane z ich zakupem (np.: podatkowe obowiązki przy zakupie kryptowalut). Dzisiaj natomiast zajmiemy się sytuacją roku podatkowego, w którym nie napisała żadna transakcja – ani kupna, ani sprzedaży.

Zakup kryptowalut, a obowiązek podatkowy

Krótko przypomnijmy, że zakup kryptowalut nie rodzi obowiązku podatkowego – tj. nie powstaje obowiązek podatkowy. Jednakże za rok, w którym nabyliśmy waluty wirtualne powinniśmy złożyć PIT. Dlaczego?

Dlaczego, żebyśmy w kolejnych latach mogli skorzystać z możliwości pomniejszenia naszego przychodu o koszty nabycia walut wirtualnych. Dzięki temu zapłacimy mniejszy podatek.

Sprzedaż kryptowalut – wtedy powstaje obowiązek podatkowy

Zgodnie z przepisami podatkowymi, obowiązek podatkowy powstaje w momencie tzw. odpłatnego zbycia walut wirtualnych. Za odpłatne zbycie walut wirtualnych uznajemy wymianę kryptowalut na tradycyjne waluty (FIATy), ale również na towary, czy usługi.

Odpłatne zbycie walut wirtualnych będzie powodowało powstanie obowiązku rozliczenia się z fiskusem (a co najmniej wykazania przychodu ze sprzedaży walut wirtualnych).

A co, gdy nie kupiłem i nie sprzedałem w danym roku krypto?

Przechodząc do sedna tego wpisu trzeba wskazać, że w roku, w którym nie kupiliśmy i nie sprzedaliśmy krypto (zakładając, że w jednym z poprzednich lat dokonaliśmy ich zakupu), również powstanie obowiązek złożenia PITa. Faktem jest, że w takim układzie nie powstaną nam dodatkowe koszty ani dochód do opodatkowania. Jednakże, zgłoszenie takiego PITu jest ważne, aby w przyszłości móc rozliczyć koszty uzyskania przychodu.

Koszty uzyskania przychodu w przypadku kryptowalut rozliczamy w specyficzny sposób. Koszty nierozliczone w danym roku podatkowym przechodzą bowiem na kolejne lata, ale żeby je „przenieść” – trzeba złożyć PIT.

Podsumowanie

W sytuacji, gdy w danym roku podatkowym nie dokonaliśmy ani zakupu kryptowalut, ani ich sprzedaży, to i tak powinniśmy złożyć PIT. Celem złożenia deklaracji podatkowej w takim wypadku będzie „przeniesienie” niepotrąconych kosztów uzyskania przychodu na kolejne lata podatkowe.

__________

Potrzebna pomoc w rozliczeniu podatku od kyrptowalut? A może potrzebne jest wsparcie prawne lub podatkowe Twojej firmy?

Zapraszam do kontaktu z Kancelarią Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego we Wrocławiu. Kancelaria świadczy na rzecz swoich Klientów usługi prawne, podatkowe oraz bieżącą obsługę prawną.

Telefon/WhatsApp: 880 499 811

Email: michal@zasada-m.pl

Podstawa prawna:

  1. art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Stan prawny na dzień 2 marca 2025 r.

Usługa kancelariiDoradca podatkowy od kryptowalut i FinTechRozliczenie podatku od kryptowalut, wezwania z urzędu skarbowego i projekty FinTech.

Zobacz zakres usługi

Powiązane artykuły

Jak prawidłowo dokumentować nabycie kryptowalut?

Wezwanie z urzędu skarbowego w sprawie kryptowalut – jak się przygotować i co zrobić?

Podział majątku małżonków z kryptowalutami w tle

Scroll to Top