Koszty, koszty – podobno przedsiębiorcy dążą do maksymalizowania kosztów. Celem takiego działania jest chęć obniżenia podstawy opodatkowania (czyli również podatku dochodowego) oraz odzyskanie części VATu. Czy ma to sens? Opiszę to jednym z kolejnych wpisów.
Jednak, ustawodawca wprowadził pewne (a w zasadzie jednak dość spore) ograniczenia dotyczące rozpoznawania kosztów – jednym z nich jest wyłączenie możliwości jednorazowego „wrzucenia w koszty” środków trwałych powyżej określonej wartości.
Czym jest amortyzacja?
Amortyzacja jest pojęciem (zarówno podatkowym jak i rachunkowym), które związane jest z utratą wartości środków trwałych naszej firmy w czasie. Chodzi o określenie jaką część swojej wartości nasz środek trwały traci w danej jednostce czasu (najczęściej chodzi o rok) w związku z jego eksploatowaniem.
Kiedy stosujemy amortyzację?
Amortyzację stosujemy do środków trwałych i wartości niematerialnych, i prawnych, których wartość przekracza 10.000 zł. Ponadto chodzi o składniki majątkowe, które zużywalne są w czasie dłuższym niż jeden rok. Przykładem może być chyba najpopularniejszy środek trwały – samochód. Jego wartość zazwyczaj przekracza 10.000 zł i jest używany przez okres dłuższy niż jeden rok.
Ograniczenie w możliwości „wrzucenia w koszty”
Wiemy już czym jest amortyzacja i do jakich składników majątku naszej firmy ją stosujemy. W takim wypadku przechodzimy do clou programu – jak „wrzucamy” ów składnik majątkowy w koszty?
Na pewno nie jednorazowo! Taki składnik majątkowy będziemy rozliczać częściami. Pozostańmy przy przykładzie samochodu. Roczna stawka amortyzacji samochodu osobowego wynosi 20%. Oznacza to, że rocznie w kosztach uzyskania przychodu możemy uwzględnić 20% wartości samochodu. Prowadzi to również do drugiego wniosku – nasz samochód będzie rozliczany w okresie 5 lat.
Przyjmijmy, że nasz samochód (wartość netto) wart był 100 tys. zł. W takim przypadku, rocznie możemy zamortyzować 20 tys. zł. Zatem nasz miesięczny koszt (podatkowy) samochodu to ok. 1.666 zł.
Jak ustalić stawki amortyzacji?
Czy mogę przyjąć dowolne stawki amortyzacji? Nie – byłoby zbyt kolorowo. Ustawodawca określił stawki amortyzacji w załączniku nr 1. do ustawy o PIT i ustawy o CIT. Stawki zostały określone z podziałem na środki trwałe – żeby ustalić interesującą nas stawkę amortyzacji, trzeba odnaleźć odpowiedni środek trwały. Warto też pamiętać, że załącznik wskazuje roczne stawki amortyzacji.
Różne rodzaje amortyzacji
Na koniec jedynie sygnalizacyjnie wspomnę jeszcze, że w przykładzie z samochodem posłużyłem się amortyzacją liniową, tj. w stałej kwocie przez cały okres amortyzacji. Jednak możliwe jest również posłużenie się amortyzacją progresywną (wtedy wartość rocznych odpisów amortyzacyjnych rośnie w czasie) lub degresywną (wtedy natomiast spada).
__________
Masz problem prawny lub podatkowy? Jesteś przedsiębiorcą potrzebującym wsparcia prawnego?
Zapraszam do kontaktu z Kancelarią Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego we Wrocławiu, która świadczy na rzecz swoich Klientów usługi prawne i podatkowe.
Telefon/WhatsApp: 880 499 811
Email: michal@zasada-m.pl
Podstawa prawna:
- Art. 22f i n. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- Art. 16e i n. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stan prawny na dzień 19 czerwca 2024 r.
