Generalną zasadą jest, że w momencie wypłaty dywidendy (tj. udziału w zysku spółki), spółka, która wypłaca swoim wspólnikom ww. zysk, powinna pobrać podatek. W takim wypadku mamy do czynienia z podatkiem od zysków kapitałowych, tj. podatkiem obliczanym wg stawki 19%.
Dodatkowo mamy tutaj do czynienia z tzw. podwójnym opodatkowaniem – pierwszy raz na poziomie samej spółki (CIT) i drugi raz na poziomie wypłaty zysku do wspólnika (PIT lub CIT).
Jednak, w niektórych warunkach możliwe jest skorzystanie z tzw. zwolnienia dywidendowego. Jakie warunki trzeba spełnić, aby móc z niego skorzystać?
Jaki zysk korzysta ze zwolnienia dywidendowego?
W pierwszej kolejności odpowiedzmy na pytanie, jaki zysk może korzystać z ww. zwolnienia.
Zwolnieniu mogą podlegać przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jednak z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza spółki.
Oznacza to, że w zasadzie wszystkie przychody (jeśli spełnią również pozostałe warunki) mogą korzystać z takiego zwolnienia. Ze zwolnienia nie skorzystają jedynie komplementariusze spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej – dla nich ustawodawca przewidział odrębne rozwiązanie, które również niedługo opiszę.
Jakie inne warunki należy spełnić?
Sam fakt uzyskiwania przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych nie wystarczy. Trzeba dodatkowo łącznie spełnić następujące warunki:
- wypłacającym dywidendę jest spółka mająca zarząd lub siedzibę na terytorium Polski,
- uzyskującym dywidendę jest podmiot podlegający w Polsce, innym kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym o całości swoich dochodów,
- spółka uzyskująca dywidendę powinna posiadać w spółce wypłacającej dywidendę co najmniej 10% udziałów (akcji),
- spółka uzyskująca dywidendę nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów.
Jednak samo spełnienie powyżej wskazanych warunków nie gwarantuje jeszcze możliwości skorzystania ze zwolnienia dywidendowego.
Musi minąć określony czas
Niezależnie od spełnienia warunków opisanych w powyższym akapicie, ustawodawca wprowadził jeszcze jeden znamienny warunek – czas posiadania udziałów (akcji)
Spółka uzyskująca dywidendę musi posiadać udziały w powyżej określonej ilości przez co najmniej 2 lata, a posiadanie to musi mieć charakter nieprzerwany.
A można skorzystać ze zwolnienia dywidendowego wcześniej?
Ustawodawca przewidział jednak pewne wyłącznie w zakresie obowiązku posiadania udziałów przez 2 lata ciągiem. Ze zwolnienia dywidendowego można bowiem skorzystać jeszcze przed upływem ww. okresu. Nie zmienia to jednak faktu, że obowiązek posiadania udziałów przez 2 lata musi ostatecznie zostać spełniony. Gdyby obowiązek nie został spełniony – trzeba będzie zapłacić podatek i odsetki.
Przykład – spółka A nabyła w spółce B udziały w październiku 2024 r. Załóżmy, że pozostałe warunki do skorzystania ze zwolnienia dywidendowego również zostały spełnione. W czerwcu 2025 r. w spółce B zatwierdzone zostało sprawozdanie finansowe, a zysk ma zostać wypłacony w sierpniu 2025 r. Spółka A może już teraz skorzystać ze zwolnienia dywidendowego jednak, jeśli np.: w czerwcu 2026 r. sprzeda swoje udziały (i nie będzie się już kwalifikować do korzystania ze zwolnienia dywidendowego) to konieczna będzie zapłata podatku od dywidendy wypłaconej w sierpniu 2025 r. wraz z odsetkami do dnia zapłaty podatku.
Sztuczne transakcje
Warto również mieć na uwadze, że w przypadku ustalenia, iż skorzystanie ze zwolnienia byłoby:
- sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem przepisów,
- głównym celem jednej lub wielu transakcji, które miałby charakter sztuczny,
to ze zwolnienia nie będzie można skorzystać.
Obowiązki weryfikacji możliwości na wypłacającym dywidendę
Należy w tym wszystkim również pamiętać, że to na podmiocie wypłacającym ciąży obowiązek dochowania należytej staranności i upewnienia się, że wszystkie warunki do skorzystania ze zwolnienia zostały spełnione.
Podsumowanie
Przy spełnieniu określonych w przepisach warunków możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia dywidendowego, które polega na zaniechaniu poboru podatku od dywidendy. Ważne jest jednak, aby najpierw zweryfikować spełnienie wszystkich warunków niezbędnych do skorzystania z ww. zwolnienia. W przeciwnym razie trzeba będzie uregulować zaległy podatek oraz odsetki, które nie są najniższe.
__________
Prowadzisz spółkę i masz pytania? A może dopiero chcesz założyć spółkę lub wprowadzić w niej zmiany?
Zapraszam do kontaktu z Kancelarią Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego we Wrocławiu. Kancelaria świadczy na rzecz swoich Klientów usługi prawne, podatkowe oraz bieżącą obsługę prawną.
Telefon/WhatsApp: 880 499 811
Email: michal@zasada-m.pl
Podstawa prawna:
- art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stan prawny na dzień 22 października 2024 r.
